Специални и извънгабаритни превози

Специалните превози са специални превози, които не могат да бъдат транспортирани по конвенционалния начин поради техния размер, тегло или други специални изисквания. Тези транспорти изискват специално оборудване и експертни познания, за да бъдат извършени безопасно и ефективно. Пример за специален транспорт е транспортирането на тежки машини или оборудване, което не се побира в стандартните камиони. Този вид транспорт изисква специални камиони с по-голям капацитет и специална подемна техника за товарене и разтоварване на машините. Други примери за специален транспорт могат да включват превоз на вятърни турбини, строително оборудване и специални химически материали.

Превозването на извънгабаритни товари представлява специализиран сегмент в сферата на транспортните услуги, който изисква детайлно планиране и подготовка. В България, както и в много други страни, този тип товари подлежат на стриктни регулации, поради техния изключителен размер или тегло, което надвишава стандартните размери за товари и превозни средства. Тази задача налага на логистичните компании да вложат допълнителни усилия и ресурси за безопасния и ефективен транспорт на нестандартни товари, отчитайки всякакви потенциални предизвикателства на пътя.

Организирането на превоз на извънгабаритни товари включва редица критични стъпки, които трябва да бъдат внимателно изпълнени. Те обхващат избора на подходящо превозно средство, изготвянето на точен маршрут, координирането с пътна полиция и получаването на всички необходими разрешителни за движение по зададения маршрут. Допълнително, изискването за специализирана обработка на тази категория товари гарантира, че компаниите трябва да оборудват и подготвят своите екипи с необходимите знания и инструменти за работа с извънгабаритни товари.

За превоз на извънгабаритни товари са необходими специализирани документи и разрешения, които уведомяват съответните органи за дължината, широчината и височината на товара. Транспортните средства, използвани за извънгабаритни товари, трябва да отговарят на всички критерии, заложени в Наредба №11 и да бъдат снабдени със съответната техническа документация.

Изборът на маршрут трябва да осигури безопасност и да намали риска от инциденти. Важно е да се спазва предварително одобрения график за движение и да се организира със Съпроводителен автомобил за осигуряване на безопасността по време на движението, както и да се синхронизира с пътна полиция при нужда от специални маневри.

Международният превоз изисква допълнителна координация между партньорите и строгото спазване на правилата в различните държави от Европа. Тук трябва да се вземат под внимание разрешителни режими на всяка страна по маршрута и да се договорят условията за международни превози и гарантиране на безопасността.

Мястото на превозите на извънгабаритни товари в съвременната логистика

Превозът на извънгабаритни товари заема уникално място в логистичния свят – като гигант, който пренася най-важните елементи на модерната цивилизация. Това са товари, които не просто надвишават стандартите – те поставят нови изисквания към техниката, инфраструктурата и експертността.

Сред тези колоси се нареждат индустриални машини, трансформатори, ветроенергийни турбини и дори цели модулни сгради. Транспортират се крила на самолети, огромни корабни части или нефтени платформи, всяка от които разказва история за технологичен напредък и човешка амбиция. Дори и мостовите конструкции и архитектурните модули, които прекосяват континенти, за да се слеят в едно, са доказателство за значимостта на тези превози.

Но с тях идват и предизвикателства – специални маршрути, разрешителни, внимание към детайлите. Логистиката на извънгабаритни товари е не просто транспорт; тя е изкуство, което изисква прецизност, въображение и работа в екип. Това е невидимата мрежа, която обединява мащабни проекти и вдъхновява прогреса.

В тази сфера всяка доставка е предизвикателство, но също така и възможност да се докаже, че няма товар, който човечеството не може да премести – независимо от размера или сложността му.

Специалните превози са превозите на товари, които не могат да бъдат транспортирани по конвенционалния начин поради техния размер, тегло или други специални изисквания. Тези транспорти изискват специално оборудване и експертни познания, за да бъдат извършени безопасно и ефективно.

Този вид транспорт изисква специални камиони с по-голям капацитет и специална подемна техника за товарене и разтоварване на машините.

Превозването на извънгабаритни товари представлява специализиран сегмент в сферата на транспортните услуги, който изисква детайлно планиране и подготовка. В България, както и в много други страни, този тип товари подлежат на стриктни регулации, поради техния изключителен размер или тегло, което надвишава стандартните размери за товари и превозни средства. Тази задача налага на логистичните компании да вложат допълнителни усилия и ресурси за безопасния и ефективен транспорт на нестандартни товари, отчитайки потенциалните предизвикателства на пътя.

Основни параметри на транспортните средства

определени в Наредба 11 ЗА ДВИЖЕНИЕ НА ИЗВЪНГАБАРИТНИ И/ИЛИ ТЕЖКИ ПЪТНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА (ППС)

Допустими размери на ППС:

Широчина: до 2,55 м (за хладилни или изотермични ППС – до 2,60 м).
Височина: до 4,00 м.
Дължина: за моторни превозни средства – до 12,00 м; за ремаркета – до 12,00 м; за съчленени ППС – до 16,50 м.

Допустима максимална обща маса и натоварване на ос - Тези стойности са подробно описани в наредбата и варират в зависимост от типа на ППС и конфигурацията на осите.

Извънгабаритни ППС

ППС или състав от ППС се считат за свръхгабаритни, ако поне един от размерите им (габарити) със или без товар надвишава допустимите стойности, посочени по-горе.

Разрешителен режим:

За движение на товари с големи размери и/или тежки ППС по пътищата е необходимо издаване на специално разрешително от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Процедурата включва подаване на заявление и съгласуване с компетентните органи.

Документи и изисквания за превоз на извънгабаритни товари

Превозът на тези товари изисква стриктно спазване на нормативната уредба и координация с различни институции, включително отдел „Пътна полиция“. За съгласуване и получаване на разрешителни е необходимо да се представят съответните документи, включващи детайли за превозното средство, маршрута и характеристиките на товара.

  • Изисквания за съпровод

Превозните средства с извънгабаритен товар, чиято обща маса надвишава 60 тона или които имат размери, надхвърлящи:

широчина – 3,50 метра,
височина – 4,70 метра,
дължина – 24,00 метра,

могат да се движат само при наличието на разрешително по чл. 8, ал. 2 и със съпровод съгласно изискванията на раздел VI на нормативния акт.

ППС-та надвишаващи или не обща маса 45 тона или натоварване на ос с повече от 30% от допустимите максимални натоварвания на ос по раздел II от наредба №11, както и тези с габарити: широчина – над 3.30м, височина – над 4.30м, и дължина – над 22м. могат да се движат след издаване на разрешително за извънгабаритно и/или тежко ППС по образец№3.

  • Обозначаване на товара

Съгласно чл. 155, товарът трябва да бъде обозначен с табела „Извънгабаритен товар“, ако:

Излиза отпред или отзад извън превозното средство с повече от 1 метър.
Излиза странично с повече от 20 см от най-издадената част на превозното средство.
Също така, табела „Извънгабаритен товар“ е задължителна за всяко превозно средство с дължина над 22 метра, широчина над 2,5 метра или височина над 4 метра, независимо дали е натоварено или празно.

Спазването на тези изисквания гарантира безопасността на движението и осигурява безпрепятствено преминаване на извънгабаритните товари по пътищата и структурите на железопътна инфраструктура.

Разрешителните се получават на касите на Агенция „Пътна инфраструктура” срещу заплащане на пътните такси в брой или по банков път от фирмата подала заявлението.

Срокът на действие на разрешителното за превоз на товари с големи размери зависи от специфичните условия, изложени в разрешителния документ, издаден от съответните органи като отдел „Пътна полиция“ или други компетентни институции. Обикновено разрешителното има времеви период, през който товарът може да бъде превозван, като срокът може да варира от няколко дни до месеци в зависимост от размера на товара, маршрута и конкретните обстоятелства.

Важно е да се отбележи, че за всеки нов маршрут или промени в условията, например, промяна в дата или час на транспортиране, може да се изисква ново или актуализирано разрешително. При превоз на тежки и свръх товари също така се налага да се спазват ограничения и правила за определени часови периоди, като например ограничение за движение в натоварените часове на деня или през определени сезони.